Hosting
Sajtovi mogu da se hostuju u zemlji, odnosno državi gde organizacija posluje, ili u inostranstvu. Obe opcije su podjednako održive, ali imaju svoje specifičnosti:
- Domaći hosting
- dostupnija tehnička podrška koja ne zavisi samo od prijava i komunikacije onlajn;
- likvidnost i reputacija pružaoca usluga hostinga mogu se proveriti u lokalnoj zajednici;
- ne postoji primena zakonskih odredbi koje se odnose na međunarodni prenos podataka o ličnosti;
- ako sajt cilja domaću publiku, pod DDoS napadom iz inostranstva (što je obično slučaj) on može ostati stabilan i dostupan domaćim korisnicima privremenim blokiranjem stranih IP adresa.
- Strani hosting
- server na kome je sajt hostovan nalazi se izvan nadležnosti državnih organa u državi u kojoj organizacija posluje;
- domaće zakonodavstvo se ne primenjuje na strane hosting kompanije, pa pravne i administrativne procedure vezane za hostovani sadržaj mogu da budu komplikovane i nepouzdane.
U pogledu tehničkih aspekata, postoje četiri vrste hostinga:
- Shared hosting - deljeni hosting zasnovan je na principu deljenja resursa. Različiti sajtovi koji se nalaze na zajedničkom serveru dele procesor, brzinu protoka, prostor na disku itd. To znači da ukoliko neki od sajtova na deljenom hostingu ima povećan broj pristupa, to će uticati na performanse ostalih sajtova na istom serveru.
- Virtual Private Server (VPS) je hosting gde svako raspolaže svojim resursima. Tehnički, na jednom fizičkom serveru podiže se više virtuelnih servera i svako raspolaže određenim resursima koje ne deli sa drugima. Takođe, ukoliko je jedan od virtuelnih servera napadnut, integritet ostalih virtuelnih servera nije kompromitovan.
- Dedicated server - namenski server je vrsta hostinga u kom se korisniku dodeljuje ekskluzivno pravo da pristupi mašini i koristi je za bilo koje svrhe. Na namenskom serveru, virtuelne mašine se mogu podesiti i koristiti za veb hosting, e-poštu, skladištenje podataka i drugo.
- Klaud hosting je hosting na više servera koji su povezani tako da funkcionišu kao jedan, npr. koristeći klaud infrastrukturu, koja doprinosi decentralizaciji sistema, pa tako ima i bolji integritet. U slučaju kvara na jednom od servera, ostali preuzimaju njegovu ulogu, pa se problem neće odraziti na rad sajta.
Deljeni (shared) hosting se ne preporučuje u slučajevima kada sajt čine aktivni sadržaji koji se relativno često menjaju i kada broj posetilaca varira. Namenski (dedicated) hosting i klaud hosting su bolja rešenja, ali je njihova cena nešto veća. Konačno, odabir opcije zavisi od potreba organizacije.
Tehnička podrška je jedan od najbitnijih segmenata usluge hostinga, jer u slučaju da nešto pođe po zlu, ova služba je tačka za kontakt koja mora biti potpuno kooperativna kako bi se problem što pre rešio. Poželjno je odabrati kompaniju čija je služba tehničke podrške operativna 24/7, tj. svakog dana u nedelji.
Iako je sav sadržaj i saobraćaj na internetu praktično virtuelan, ipak su u osnovi svega stare dobre mašine. Zato je važno proveriti i kakav hardver koristi hosting kompanija.
Konačno, tehničke specifikacije paketa čine najbitniju karakteristiku i poželjno je da one budu skalabilne, odnosno da se mogu prilagoditi i nadograđivati u skladu sa promenljivim potrebama organizacije.
Dobar hosting takođe podrazumeva decentralizaciju. Nije preporučljivo da isti server koji se koristi za hosting sajta bude korišćen i kao mejl ili data server. Veb server mora biti pristupačan sa javnog interneta, dok bi pristup data centru sa javnog interneta predstavljao veliki bezbednosni propust. Ako postoji potreba da se sa daljine pristupi podacima na data serveru, najbolje je koristiti VPN servise.