Moj sajt nije dostupan

Moj sajt nije dostupan

Sajtovi mogu prestati sa radom ili postati nedostupni iz različitih razloga. U pokušaju da utvrdite uzroke problema i rešite ga, razmotrite sledeće korake:

Lista serverskih grešaka - Kada brauzer pokuša da pristupi veb sajtu, dobija statusni kôd: trocifreni broj koji ukazuje da li je zahtev uspešno izvršen. Statusni kodovi obično nisu vidljivi korisniku, ali će često biti prikazani u brauzeru kada označavaju grešku. To može biti korisno za rešavanje problema sa radom veb sajta.

Ovi statusni kodovi mogu biti klijentske greške, koje počinju brojem 4 (na primer 404, što znači da stranica nije pronađena, ili 403, što znači da korisnik nema pristup stranici), ili serverske greške, koje počinju brojem 5 (na primer 502, što znači da server nije u mogućnosti da obradi zahtev). Kada se suočite sa takvim greškama, obavezno osvežite stranicu u svom brauzeru nakon što napravite promene na serveru i proverite serverske logove za više detalja ako problem i dalje postoji.

DigitalOcean je sastavio listu najčešćih klijentskih i serverskih grešaka i njihovih uzroka, uz detaljna objašnjenja kako se svaka od njih može rešiti.

Kontaktirajte hosting provajdera - Ako problem nije rešen posle vaše ili intervencije sistem administratora, obratite se hosting provajderu. Iskustva sa provajderima razlikuju se u zavisnosti od toga da li se server nalazi u zemlji ili inostranstvu.

Strani hosting provajderi uglavnom pružaju bolju uslugu, ali njihova podrška možda neće rešiti problem dovoljno brzo.

Hosting provajderi sa 24/7 podrškom svakako su najbolji izbor, kao i oni koji imaju dodatne kanale za podršku (čet uživo, pozivi) pored otvaranja tiketa i slanja mejla.

Mediji, organizacije civilnog društva i grupe u riziku (npr. LGBT+ zajednica) trebalo bi da razmotre hosting rešenja koja nude Greenhost, Qurium ili Deflect, jer su njihove usluge prilagođene potrebama aktera od javnog interesa.

Aktivirajte zaštitu od DDoS napada - Napadi kroz distribuisano uskraćivanje usluge (Distributed Denial of Service, DDoS) imaju za cilj da preplave server velikim brojem automatizovanih zahteva za pristup, obično poslatih sa više hiljada IP adresa, kako bi učinili sajt nedostupnim. Da biste sprečili da vaš sajt postane nedostupan na ovaj način, trebalo bi da aktivirate zaštitu od DDoS napada.

Najčešći provajder zaštite od DDoS napada je Cloudflare, koji u ponudi ima i besplatne planove ali sa ograničenim opcijama. Postoje i drugi, poput Deflecta, čije usluge koristi mnogo medija, ekoloških i organizacija za ljudska prava. Google takođe nudi DDoS zaštitu kroz Project Shield koji je namenjen informativnim sajtovima, te sajtovima organizacija za zaštitu ljudskih prava i nadgledanje izbornih procesa.

Nezavisni mediji, istraživački novinari i aktivisti za ljudska prava u represivnim režimima takođe mogu da se prijave za Quriumovu podršku brze reakcije koja, između ostalog, obuhvata zaštitu od DDoS napada. Nivo usluge kompanije Cloudflare koji se inače plaća, dostupan je besplatno putem Projekta Galileo za koji se mogu prijaviti akteri od javnog interesa koji su izloženi riziku.

Promenite lozinku - U slučaju da je sajt pao ili pokazuje druge neobične probleme u radu, prvo probajte da promenite lozinku za svoj nalog u interfejsu sistema za upravljanje sadržajem (CMS), na primer WordPress. Takođe, proverite da li postoji sumnjiva aktivnost kao što su nepoznati dodaci ili teme, nedavno kreirani korisnici ili promene u privilegijama postojećih korisnika.

Kada se dogode teži tehnički incidenti, savetuje se i promena lozinke na serveru. To se može uraditi na različite načine, u zavisnosti od vrste servera: primeri Windows Server ili Linux.

Tražite serverske logove - Pregledanje serverskih logova može biti veoma značajno za utvrđivanje potencijalnog izvora problema sa sajtom. Serverski logovi su tekstualni dokumenti koji pružaju različite informacije o svim aktivnostima na serveru. Tu, na primer, možete da vidite IP adrese i identitete uređaja koji pristupaju serveru, vreme i datum pristupa i druge podatke koji mogu biti od ključnog značaja prilikom rešavanja tehničkog incidenta.

Od sistem administratora ili tehničke podrške možete da tražite serverske logove za određeni vremenski period.

Tražite rezervne kopije (bekap) - Kada se tehnički incident reši, neophodno je izvršiti proveru kako bi se videlo da li nešto nedostaje. Maliciozni akteri mogu obrisati sadržaj sa sajta, pa je važno imati rezervne kopije (bekapove) servera i sajta.

U slučaju da primetite da neki sadržaj nedostaje nakon rešavanja incidenta, možete ga vratiti tako što ćete rezervnu kopiju tražiti od svog hosting provajdera ili tehničke podrške.



PRIJAVI SLUČAJ