Zaboravili ste lozinku / korisničko ime
U slučaju da ne možete da se setite podataka za prijavu na svoj nalog, pokušajte nešto od sledećih saveta:
Rezervni nalog - Većina platformi i provajdera onlajn usluga nudi opciju da se postavi rezervni ili kontakt za oporavak naloga, što je uglavnom mejl adresa, broj telefona ili set jednokratnih rezervnih kodova. Ova opcija je dobro osiguranje da nalog ne ostane zaključan. Redovno proveravajte da li i dalje imate pristup svojim kodovima za prijavu i zaštitite vaše kontakte za oporavak, onako kako biste štitili i svoj glavni nalog, posebno ako pripadate društvenoj grupi u riziku.
U slučaju da ne možete da pristupite svom nalogu, a niste ulogovani na nekom drugom uređaju, iskoristite svoju rezervnu mejl adresu ili broj telefona za pristup osnovnom nalogu. Pobrinite se da imate pristup rezervnim metodama komunikacije ili nalozima - u suprotnom, možda nikada više nećete moći da pristupite izgubljenom nalogu - i proveravajte ovo redovno. Važno je obezbediti i rezervni nalog, jer se preko njega može dobiti pun pristup glavnom nalogu.
Google nudi opciju da se postavi mejl nalog za oporavak i broj telefona unutar sekcije “Lične informacije” vašeg Google naloga. Za Yahoo, možete da koristite stranicu “Bezbednost naloga” da biste dodali metodu oporavka naloga, npr. broj telefona ili mejl adresu. Outlook, Hotmail i drugi Microsoft nalozi takođe imaju opciju za dodavanje mejla za oporavak unutar sekcije za bezbednost naloga.
Proverite da li su lozinke sačuvane u brauzeru - Moderni internet brauzeri (Firefox, Chrome, Edge) imaju opciju da zapamte lozinke, da ih ne morate unositi svaki put kada se logujete. Međutim, bezbednije je koristiti poseban softver za menadžment lozinki, na primer KeePass, KeePassXC ili Bitwarden.
U slučaju da ne možete da se ulogujete unosom lozinke, proverite da li vam je brauzer sačuvao lozinku u nekom trenutku i iskoristite je za pristup nalogu. Uvek je korisno da se lozinka kopira umesto da se ispočetka ukucava, kako bi se izbegle greške (mada neki sajtovi ovo ne dozvoljavaju). Možete da proverite sačuvane lozinke u opcijama nekih od popularnih internet brauzera: Firefox, Brave, Chrome, i Edge.
Resetovanje lozinke - U slučaju da ne možete da pristupite svom nalogu, a unosite pravu lozinku (obratite pažnju na VELIKA SLOVA i jezik unosa na tastaturi), pokušajte da resetujete lozinku svog naloga. Na većini platformi i onlajn servisa to se može uraditi klikom na link “Zaboravili ste lozinku?” (“Forgot your password?”) i tome slično, koji se nalazi na stranici za logovanje.
Pratite instrukcije i proverite da li imate pristup mejl adresi ili broju telefona koje ste koristili za otvaranje naloga. Ako tom mejlu ili telefonu nemate pristup, moraćete da iskoristite rezervni nalog, ako provajder podržava tu opciju. U suprotnom, nalog može ostati trajno zaključan.
Pružalac usluge će vam najverovatnije poslati link ili kôd za resetovanje lozinke putem mejla ili drugih servisa, što će vam omogućiti kreiranje nove lozinke za nalog. Ubuduće ćete pristupati svom nalogu putem nove lozinke.
Bezbednosna pitanja - Još jedna metoda za vraćanje pristupa svom nalogu jesu odgovori na sigurnosna pitanja, u slučaju da ste omogućili tu opciju u podešavanjima bezbednosti naloga. Ipak, neki provajderi su uklonili ovu opciju, usled neefikasnosti sigurnosnih pitanja (odgovori se mogu lako pogoditi itd.). Takođe, ljudi često ne menjaju odgovore na ova pitanja godinama, ili ih zaborave, jer za njima nemaju čestu potrebu.
U slučaju da imate sigurnosno pitanje kao rešenje za povraćaj pristupa nalogu, čuvajte odgovor i izbegavajte korišćenje neke javno dostupne informacije o sebi ili nečega što je lako pogoditi (na primer “Koja vam je omiljena hrana?”).
Pristupite nalogu sa uređaja od poverenja - Uključivanje dvostepene autentifikacije na svim nalozima je osnovna bezbednosna praksa. Međutim, u slučaju da podešen metod verifikacije (broj telefona, aplikacija) ne radi ili je došlo do promene, pokušajte da pristupite nalogu sa uređaja od poverenja (trusted device). Mnogi provajderi nude opciju (obično polje koje treba označiti na stranici drugog koraka autentifikacije) da se neki uređaj označi kao siguran, kako bi se izbeglo ponavljanje unosa kodova pri logovanju sa tog uređaja, kao što je recimo kućni kompjuter.
Kao uređaje od poverenja označite samo svoje lične kompjutere, telefone, tablete koje redovno koristite i nikada ne koristite ovu opciju na javnim ili tuđim uređajima.
Tražite povraćaj obrisanog naloga - U slučaju da vam je nalog obrisan, postoji mogućnost da tražite njegov povraćaj, pod uslovom da od brisanja nije prošlo dugo vremena. U slučaju da nalog odavno nije korišćen, verovatno nećete moći da ga povratite u potpunosti.
Proces se razlikuje od provajdera do provajdera. Kada je reč, na primer, o Google nalozima, korisnicima će biti postavljen niz pitanja na koja moraju da odgovore kako bi potvrdili da je to zaista njihov nalog. Google savetuje korisnike koji pokušavaju da povrate naloge da odgovore na što više pitanja bez preskakanja, da koriste poznat uređaj sa poznate lokacije i da budu precizni kada je reč o lozinkama i sigurnosnim pitanjima, da sa nalogom koriste mejl kome mogu da pristupe (npr. rezervni mejl) i dodaju detalje koji mogu biti od pomoći ako budu upitani zašto ne mogu da pristupe nalogu.